سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گبه: شاعرانه ای زیر پا که باید قدر آن را خیلی بدانیم

فرش گبه

وجه مشترک همه هنرمندان این است که از ذهن خلاق و روح زیبای خود برای خلق اثر وام می‌گیرند… فرقی نمی‌کند که نقاش هستند یا بافنده فرش. گبه نیز مانند هر اثر هنری دیگری محصولی است از ذهنیات و افکار بافنده آن که بر تار و پود قالی می‌نشیند. اگر بخواهیم به این پرسش که فرش گبه چیست، پاسخی صحیح بدهیم باید بگوییم که گبه بافی هنری است که از عشایر به ما رسیده و به مرور پای خود را به سایر نقاط کشور نیز باز کرده است.

در ابتدا این عشایر بودند که با الهام از طبیعت و طرح‌هایی مانند: حیوانات، آدم‌ها و اشکال هندسی دست به بافتن نوعی از قالی می‌زدند که علاوه بر تارو پود، پرز هم داشت. اما به تدریج این هنر و صنعت گسترده‌تر شد به طوری که این روزها شاهد تولید گبه ماشینی هم هستیم و برندهای مختلف ایرانی اقدام به بافت گبه ماشینی در ابعاد مختلف و با الهام از طرح‌ها و نقشه‌های سنتی کرده‌اند.

فرش گبه شیراز و سایر نقاط ایران بسیار زیبا و چشم‌نواز است به طوری که شیراز را پایتخت گبه‌بافی جهان می‌دانند و زمزمه‌هایی برای ثبت جهانی این شهر برای داشتن عنوان «پایتخت جهانی گبه» در دنیا نیز مطرح شده است.


بافت گبه چگونه است؟

در گبه بافی از پشم خودرنگ و مخلوط موی بُز استفاده می‌شود. انفکاک رنگ‌ها در گبه بسیار موضوع مهمی است. به همین خاطر، گام اول در بافتن  فرش گبه، تهیه پشم دام‌ها و جدا کردن رنگ‌های مختلف است. بعد از شست‌وشوی پشم‌ها، ریسیدن آنها آغاز می‌شود. رنگ زمینه گبه‌های ایرانی معمولا سفید، کرم، حنایی، قهوه‌ای و… است. گبه به سبک فرش و به طور افقی بافته می‌شود و معمولا فاقد نقشه است و ذهن بافنده منبع اصلی در شکل‌گیری طرح گبه است. به همین خاطر باید به گبه به عنوان اثر و صنعتی نگاه کرد که زمینه مطالعات فرهنگی و تاریخی فراوانی را فراهم می‌کند. رنگ‌ها، طرح‌ها و حتی ابعاد نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و قطعا برای محققان از جذابیت‌های فراوانی برخوردار هستند.

با کشف و بررسی عناصری که در طرح گبه‌ها به کار رفته است، اطلاعات مذهبی، تاریخی و فرهنگی متعددی می‌توان استخراج کرد.قیمت انواع گبه دستباف تا حدودی بالا است. علت این است که بازار گبه دستباف بسیار محدود است و فضایی رقابتی و بازاری گسترده برای آن شکل نگرفته است. در نتیجه قیمت تمام‌شده آن زیاد خواهد بود. فقدان تبلیغات و رسیدگی به این هنر و صنعت باعث شده تا ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گبه‌بافی منفعل باقی بماند. تبلیغات، شکل گرفتن بازار رقابتی و… موجب می‌شود که کیفیت و خدمات به صورت قابل توجهی رشد پیدا کند.

گبه ماشینی چیست؟

شرکت‌های تولید و بافت فرش ماشینی در نقاط مختلف کشور اقدام به تولید و عرضه انواع طرح و اندازه گبه ماشینی کرده‌اند.  فرش گبه ماشینی به شکل 300 شانه و با تراکم 900 و در ابعاد 1.5 تا 4.5 متر در بازار موجود است. ماشین‌آلات و تجهیزات مدرنی مانند دستگاه شوهنر آلمان برای بافت گبه ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به یکدست بودن و زیبایی بیشتر گبه کمک می‌کنند. اگر از طرح‌های ساده و رنگ‌های زیبای گبه خوش‌تان می‌آید و قصد خرید گبه در تهران یا سایر شهرها را دارید، بهتر است سری هم به فروشگاه‌های اینترنتی فرش بزنید.

کارخانجات و تولیدکننده‌های ایرانی در حوزه فرش ماشینی در شهرهای مختلف بسیار خوب عمل می‌کنند و با درک ارزش نقشه وطرح‌های فرش سنتی ایرانی در کنار استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات درجه یک دنیا به دستاوردهای خوبی در صنعت تولید انواع فرش و قالی دست یافته‌اند. همکاری و شراکت هنر و صنعت، سنت و تجدد همیشه رهاوردهای خوبی به همراه داشته است. این موضوع را به وضوح در کارخانجات گسترده و درجه یک فرش کاشان و … می‌توان مشاهده کرد.

فروش اینترنتی گبه در پایگاه‌های فروشی مانند وبسایت و فروشگاه اینترنتی فرش مرداس به شما کمک می‌کند، راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر مدل‌های مختلف را بررسی کنید و خریدی آسان داشته باشید. وقتی قرار است وجه لازم برای خرید را بعد از دریافت محصول و گبه پرداخت کنید و ضمنا خدمات متعددی مانند امکان بازگشت کالا برای‌تان فراهم شده است، دیگر هیچ دلیل و بهانه‌ای برای بی‌علاقگی نسبت به این سبک از خرید وجود نخواهد داشت. از جمله خدمات مفید فروش اینترنتی در فروشگاه مرداس می‌توان به ارسال و تحویل رایگان، تضمین پایین‌ترین قیمت، امکان ارجاع و بازگرداندن کالا در مدت 7 روز و… را نام برد.

گبه را چگونه نگهداری کنید؟

برای اینکه فرش گبه دستبافی که خریداری کرده‌اید مدتی طولانی در منزل شما مورد استفاده باشد باید به نکاتی درباره مراقبت از آن توجه کنید. مثلا حواس‌تان باشد که گبه در معرض نور شدید و متداوم آفتاب قرار نگیرد. زیرا نور آفتاب می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن و پریدن رنگ گبه بشود.  نکته دیگر این است که نباید بگذارید گبه کثیف بشود و خاک و غبار و… روی آن بنشیند زیرا اگر گبه خوب تمیز نشود، سفت خواهد شد و دچار شکستگی می‌شود.

طرح‌های گبه زیبا هستند و هم در سبک مدرن و هم در سبک سنتی قابلیت استفاده دارند. افراد خوش‌سلیقه با تلفیق عناصر مدرن و سنتی معمولا، طراحی زیبایی برای منزل خود فراهم می‌کنند. یکی از ترکیب‌های جذاب هم همین استفاده از گبه در کنار مبلمان جدید و روی کف‌پوش‌های مدرنی چون سنگ و سرامیک است. زمینه رنگی گبه‌ها چه در قالب گبه دستباف و چه گبه ماشینی به شکلی است که با بیشتر رنگ‌ها همخوانی و مطابقت دارد.

طرح‌های ساده‌ای که در نقشه گبه‌ها استفاده می‌شود، حالتی مینیمالیستی و زیبا به آنها می‌دهد و امکان به کار بردن آنها در انواع طراحی‌ها را مقدور می‌سازد.  شایان ذکر است که تولیدات گبه ماشینی در سال‌های اخیر نقش مهمی در معرفی و یادآوری حضور گبه های دستباف نیز ایفا کرده است. به طوری که با وجود ارائه طرح‌های زیبای گبه ماشینی در بازار که از هم‌تای دستباف خود الهام گرفته است، بسیاری از مشتریان نسبت به تحقیق و خرید گبه دستباف کنجکاو شده‌اند. توجه و تبلیغات مناسب برای این هنر زیبا می‌تواند گشایش‌های اقتصادی زیادی در نقاط مختلف کشور ایجاد کند و احیای این هنر و صنعت موجب کارآفرینی و رونق اقتصادی زیادی خواهد شد.