سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی و سلامت در انتخاب فرش کودک؛ موضوعی مهم یا حساسیتی بیجا

فرش کودک

انتخاب فرش کودک، انتخاب بسیار حساسی است. شاید فکر کنید کودک‌تان چند سال دیگر بزرگ می‌شود و خرید فرشی ساده و ارزان با طرحی کودکان برای اتاق او کافی است. اگر این طور فکر می‌کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. فرش کودکانه نیز بخشی از محیطی است که کودک در آن رشد می‌کند. نقش محیط نیز در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار مهم است. پس نمی‌توان از آن به سادگی گذشت. با ما همراه باشید تا برای‌تان بگوییم که ابعاد مختلف اهمیت فرش مناسب برای اتاق کودک چگونه است.


فرش کودک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اتاق کودک، جایی است که اوقات زیادی را در آن می‌گذراند. کودک در اتاق خود، بازی می‌کند و می‌خوابد. این دو فعالیت هر دو نقش پررنگی در سلامت جسمی و روانی او دارند. شاید از اهمیت موضوع تأثیر روانی درباره فرش اتاق کودک، کمی تعجب کنید اما لازم به ذکر است که طرح، رنگ و فضایی که فرش می‌تواند در اتاق ایجاد کند، بسیار مهم است.

اهمیت جنس و طرح فرش چگونه است؟

بگذارید ابتدا به جنبه فیزیکی فرش اتاق کودک بپردازیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید فرش کودک باید در نظر داشته باشید، ضدحساسیت بودن الیاف آن است. کودک روی فرش بازی می‌کند و اگر نوپا باشد، چهار دست و پا روی آن حرکت می‌کند. همه این‌ها یعنی ارتباطی مستقیم و زیاد با سطح فرش دارد. پس اگر الیاف فرش مرغوب نباشند و در آنها مواد شیمیایی به کار رفته باشد، سلامت کودک‌تان تا حد زیادی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

یادتان باشد که مقاومت بدن کودکان از بزرگسالان خیلی خیلی کمتر است. بنابراین وجود پرز یا مواد نامناسب شیمیایی می‌تواند به بدن‌شان آسیب بیشتری بزند. مثلا پرزدهی فرش برای تنفس کودک اصلا خوب نیست و در بلندمدت می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی بشود.

علاوه بر این‌ها فرش اتاق کودک باید لطیف و نرم باشد. تماس بدن لطیف کودک با فرش نباید به او آسیبی بزند. برخی از فرش‌هایموجود در بازار، آنقدر بی‌کیفیت و بی‌ظرافت تولید شده‌اند که اگر کودکی 2-3 ساله روی آن چهار دست و پا حرکت کند، آسیب جدی می‌بیند.  علاوه بر جنس فرش که باید لطیف و فاقد مواد شیمیایی باشد، ابعاد فرش نیز بسیار مهم است.

وقتی می‌خواهید برای اتاق فرزندتان، فرشی خریداری کنید، سعی کنید از میان فرش‌هایی، فرش مورد علاقه خود را انتخاب کنید که ابعاد کوچک تری نسبت به مساحت اتاق دارند. در واقع، بهتر است، فرش تمام کف اتاق را نپوشاند زیرا در این صورت، تمام گرد و غبار و انواع آشغال‌های ریز، فرصت پیدا می‌کنند تا در زیر فرش و گوشه‌‌های اتاق پنهان بشوند و این برای داشتن محیطی پاکیزه و حفظ سلامتی کودک اصلا خوب نیست.

نقش فرش در سلامت روحی کودک چگونه است؟


همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، فضا و جو محیطی که کودک در آن اوقات خود را می‌گذراند در روحیه و شکل‌گیری شخصیت او نقش بسیار پررنگی دارد. برخی از رنگ‌ها می‌توانند محیط را خسته‌کننده و بی‌نشاط کنند، برخی طرح‌ها می‌توانند باعث پرخاش‌گری کودک بشوند و… . انتخاب رنگ و طرح مناسب در روان فرزند شما اثرات زیادی دارد. از همین رو، بسیاری از شرکت‌های معتبر تولید فرش، در طراحی‌های خود روحیه کودکان را در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند با انتخاب رنگ‌های شاداب و آرامش‌بخش و طرح‌هایی پرنشاط و باب سلیقه کودکان، اتاقی زیبا و محیطی مطلوب ایجاد کنند. فرش کودک فرهی نمونه‌ای از شرکت‌هایی است که در طراحیفرش‌های کودک به روحیه کودکانه توجه زیادی دارند.

انواع فرش کودک چیست؟

فرش کودک باید طرح‌های زیبا و شاد داشته باشد. مثلا فرش کودک ساوین، رنگ‌های بسیار شاد و شفافی را برای تولید فرش‌های کودک به کار می‌گیرد. جنس فرش‌های تولید ساوین برای کودکان، پلی‌پروپیلن، هیت‌ست فریز و ضدحساسیت است. الیاف نرم و طبیعی در این فرش‌ها به کار گرفته می‌شود و طرح‌های عروسکی و کارتونی آن برای فرش پسرانه و دخترانه بسیار جالب و دیدنی است.

فرش فانتزی اتاق کودک با الهام از شخصیت‌های محبوب کارتونی و داستان‌ها از سوی شرکت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر فرش‌های ایرانی، فرش کودک ترک نیز در میان مشتریان طرفداران زیادی دارد. فرش کودک ترکیه، از سوی شرکت‌های معروفی چون شرکت ترکیه‌ای مرینوس به ایران صادر می‌شود. انواع رنگ‌ها و طرح‌ها در فرش‌های تولیدی این شرکت دیده می‌شوند. فرش‌های تولید ترک برای اتاق کودک، طراحی‌های متنوع و خیلی زیبایی دارند. طرح زیبای فرش در روحیه و شکل‌گیری خلاقیت کودک هم اثر دارد.

پسرها و دخترها در انتخاب فرش و اسباب مختلف اتاق‌شان با هم تفاوت دارند. مثلا دخترخانم‌ها بیشتر از طرح‌های عروسکی استقبال می‌کنند و از رنگ‌هایی مانند: صورتی، نارنجی و… خوشش‌شان می‌آید. اما آقاپسرها رنگ‌های آبی و فیلی و فرش کودک طرح ماشین را ترجیح می‌دهند.

فرش اتاق کودک معمولا برای حفظ سلامت او باید بیشتر از فرش‌های دیگر مورد شست‌وشو واقع بشود. امکان کثیف شدن آن نیز بیشتر از سایر فرش‌های خانه است، به همین خاطر، علاوه بر اینکه طرح آن را در خرید مدنظر قرار می‌دهید باید به قابلیت شست‌وشو و نظافت نیز فکر کنید. فرشی که پرز داشته باشد هم، گزینه مناسبی برای اتاق کودک نیست. زیرا گرد و غبار و ذرات مختلف را درون پرزهای خود پنهان می‌کند و سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کدام برندها فرش کودک تولید می‌کنند؟

فرش کودک پاتریس از جمله معروف‌ترین برندهایی است که فرش کودک باکیفیت تولید می‌کند. جنس فرش‌های تولیدی این شرکت از پلی‌پروپیلن است و گارانتی اصالت و سلامت کالا به مشتری ارائه می‌کند. قیمت فرش کودک پاتریس بسته به تراکم آن متفاوت است. بدیهی است، فرشی که 400 شانه و با تراکم 1500 تولید شده، از قیمت بالاتری نسبت به موارد دیگر برخوردار است.

در خرید فرش برای فرزندتان به دنبال فرش کودک ارزان نباشید. از اهمیت آن غافل نشوید و یادتان باشد جنس مهم‌ترین موردی است که در خرید باید لحاظ کنید. اگر قیمت خیلی برای‌تان مهم است، برای خرید به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی فرش معتبر مانندفروشگاه فروش اینترنتی فرش مرداس بروید. این فروشگاه‌ها ضمن داشتن سابقه و تجربه کافی در تجارت فرش، به دلیل ارائه و عرضه بی‌واسطه فرش به مشتری، فرش را با قیمت کمتری در اختیارتان قرار می‌دهند.