سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش شگی چه نوع فرشی است و چه کاربردهایی دارد؟

فرش شگی

چند سالی است که فرش‌هایی با طراحی مدرن به منازل ایرانی راه پیدا کرده‌اند. فرش شگی، فرش شنل و… از نمونه این فرش‌ها هستند. طراحی ساده و هماهنگی این فرش‌ها با انواع طراحی و دکوراسیون داخلی منزل باعث شده است تا با استقبال خوبی در بازار مواجه بشوند. شگی در زبان انگلیسی به معنای «موبلند» است. شگی‌ها نمونه جدیدی از قالی‌های دستباف خرسک در قالب ماشینی هستند و پرزهای بلندی دارند.

علاوه بر اینکه فرش شگی در شکل‌های متنوع و رنگ‌های زیبا تولید می‌شود، ابعاد آن نیز با خانه‌های امروزی و شیوه چیدمان مدرن سازگاری بیشتری دارد. البته فرش شگی ساده یا با طرح‌های مختلف در ابعاد گوناگونی تولید می‌شود اما بیشتر مشتریان خواهانشگی‌های زیر 6 متر هستند.


فرش شگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایران، ترکیه و چند کشور دیگر در تولید فرش شگی پیشتاز هستند. فرش پرزبلند ترکیه نیز در طرح‌ها و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می‌شود. محصولات ترک شرکت مرینوس از جمله محصولات ترکی است که در بازارهای مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. قیمت فرش شگی ترک نیز تقریبا مشابه قیمت‌های فرش شگی ایرانی مانند فرش شگی کاشان و… است. به طور کلی قیمت فرش شگی ارزاناست و انتخاب بسیار مناسبی برای زوج‌های جوان که بودجه اندکی دارند به حساب می‌آید.

فرش شگی، معمولا طرح ساده و خلوتی دارد و به صورت تک‌رنگ تولید می‌شود. البته علاوه بر فرش شگی تک رنگ، مدل‌های 3 بُعدی و طرح‌دار آن نیز وجود دارد. به همین خاطر دست مشتریان در انتخاب فرشی که با  سایر اسباب و چیدمان منزل‌شان متناسب باشد، کاملا باز است. فرش شگی سه بعدی نیز ابتکار جالبی در طراحی دارد و برای محیط‌های خیلی مدرن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و جالب توجه باشد. طراحی و نقشه این فرش‌ها 3 بعدی است و با راه رفتن روی آنها احساس عجیب و جالبی پیدا می‌کنید.

فرش شگی از چه جنسی است و چه طرح‌هایی دارد؟

 

فرش شگی از الیاف پلی‌استر، آکریلیک و پلی‌پروپیلن تهیه می‌شود. در برخی از انواع آن هم پشم به کار برده می‌شود. برای فرش اتاق خواب، نشیمن یا از ابعاد کوچک‌تر آن به عنوان پادری هم می‌توانید استفاده کنید.

رنگ‌هایی که در تولید فرش شگی به کار می‌روند، طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. هم رنگ‌های شاد و بانشاط در مجموعهفرش‌های شگی وجود دارد و هم رنگ‌های تیره‌تر و کدر. در هر حال، بنا به نوع دکوراسیون و کاربردی که از فرش می‌خواهید، شگیمی‌تواند نیازتان را برآورده سازد. فرش شگی، فرش سبکی است. به همین خاطر برای زوج‌هایی که مدام در حال تعویض منزل و اسباب‌کشی هستند، انتخاب مناسبی تلقی می‌شود. در کل، اگر مجبور هستید که جابجایی منزل داشته باشید، مثلا دانشجو هستید و…، بهتر است فرش شگی که سبک است و به راحتی حمل می‌شود را برای خانه و محل سکونت خود انتخاب کنید.

تنوع فرش شگی به چه صورت است؟

یکی از دلایل عمده استقبال مشتریان از فرش شگی در بازار، تنوع آن است. فرش شگی علاوه بر اینکه طیف رنگی متنوعی دارد، در قالب‌های مختلفی نیز عرضه می‌شود. پس اگر به دنبال فرشی با شکل خاص هستید باید از میان مدل‌های شگی، فرش خود را انتخاب کنید.

فرش‌های شگی فقط به صورت گرد یا مستطیل تولید نمی‌شوند. نمونه‌های متنوعی از فرش شگی به شکل برگ یا قلب نیز در بازار موجود است. این فرش‌ها برای دکور منزل کاربرد دارند و می‌توان آنها را در اتاق خواب و… نیز استفاده کرد. فقط برای نگهداری و حفظ نظافت آن نیز است به مسائلی توجه کنید که در ادامه آنها را شرح داده‌ایم:

نگهداری از فرش شگی چگونه است؟

همان طور که پیش‌تر شرح دادیم، فرش شگی پرزهای بلندی دارد. به همین خاطر امکان حبس شدن گرد و خاک و انواع ذرات و آشغال‌های ریز در میان پرزهای بلند آن وجود دارد. پس باید به نظافت آنها رسیدگی بیشتری بشود. به خصوص اگر ریه‌های حساسی دارید و استنشاق غبار برای‌تان خوب نیست یا کودکی دارید که روی فرش 4 دست و پا راه می‌رود، حتما باید بهداشت فرش را به دقت تحت نظر داشته باشید.

در واقع، یکی از معایب فرش شگی، همین پرزهای بلند آن است. اگر روش‌های مراقبت و نظافت این فرش‌ها را بدانید دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت. اول از همه باید زود به زود با جاروبرقی که مکش بالایی دارد، سطح این فرش را تمیز و جارو کنید. استفاده از بخارشوی هم ایده خوبی است و به نظافت و تمیز شدن بهتر فرش شگی، کمک شایانی می‌کند.

هر چند وقت یک بار نیز باید فرش خود را در هوای آزاد آویزان کنید و با چوب به سطح آن ضربه بزنید تا گرد و غبار پنهان میان پرزها از فرش خارج بشوند. کار دیگری که برای تمیز کردن شگی می‌توان صورت داد، شستن آن با آب و شامپو فرش است. اگر از شامپو فرش برای نظافت شگی بهره می‌برید، بهتر است برای خشک کردن سطح فرش از پنکه کمک بگیرید تا با سرعت بیشتری رطوبت و خیسی از بین برود.

فرش شگی را از کجا می‌توان خرید؟

فرش شگی، از جمله فرش‌هایی است که در بازار فرش تنوع و حضوری پررنگ دارد. بنابراین اگر قصد خرید داشته باشید به سادگی می‌توانید در بازار فرش، فروشگاه‌های اینترنتی مجاز فروش مانند فروشگاه اینترنتی فرش مرداس، فروشگاه‌های معتبر و… ، آن را پیدا کنید.

قیمت فرش شگی مناسب و مقرون به صرفه است و خرید اینترنتی نیز باعث می‌شود که در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی داشته باشید. تصور کنید که اینترنت و فضای مجازی وجود نداشت و قصد خرید فرش داشتید. اوضاع در مقایسه با وضعیت کنونی بسیار سخت‌تر و پیچیده بود. زیرا در درجه اول باید به سراغ افراد خبره و ماهر برای مشاوره می‌رفتید و از آنها در مورد بهترین جنس‌ها و برندها مشورت می‌گرفتید. در قدم بعدی باید به صورت حضوری در بازار فرش به بررسی مدل‌های مختلف می‌پرداختید و خودتان از قیمت‌ها و طرح‌ها باخبر می‌شدید. در گام آخر نیز نهایتا می‌توانستید اقدام به خرید کنید. اما باز هم مطمئن نبودید که عالی‌ترین انتخاب را صورت داده‌اید یا خیر. زیرا به دلیل محدودیت‌های مختلف، امکان سر زدن به تمام بازارهای میسر نیست. اما این روزها، کافی است با تبلت یا حتی موبایل خود سری به فروشگا‌ه‌های اینترنتی مختلف بزنید و ضمن مشاهده تمام طرح‌ها و مدل‌ها از قیمت فرش در تمام برندها به سادگی مطلع بشوید.