سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش گبه ماشینی چیست؟

تاریخچه فرش گبه

در زمان های قدیم، انسان های اولیه، از پوست حیوانات به عنوان زیر انداز استفاده می کردند ولی به مرور زمان، این را آموختند که  از پوست حیوانات اهلی، پشم را به دست بیاورند و با استفاده از ابزار مورد نیاز، اولین گلیم ها را با تار و پودی ساده ببافند. این گلیم در طول سالیان سالیه دسته ها و طرح های متفاوتی تقسیم شد که یکی از آن ها، گبه می باشد. قالی گبه امروزه به قالیچه خرسکنیر معروف است. این قالی معمولا در اندازه های کوچک و متوسط بافته می شود. جالب است بدانید این قالی های زیبا توسط عشایر و قشقایی های عزیز بافته می شود و سالیانه تعداد زیادی از آن ها به دست مسافران می رسد. گبه پرزهای متفاوتی با دیگر فرش ها دارد. نرمی این فرش به راحتی حس می شود و شاید بلندی پرزها در هر رج به یک سانتی متر هم برسد. اولین گبه ها در زمان های قدیم، بدون طراحی و ترکیب رنگ خاصی بافته می شد و طراحان فرش معمولا از محیط اطراف و پیرامون خود و همچنین طبیعت برایطراحی و بافت فرش الهام می گرفتند. طراحان فرش با استفاده از طرح های ذهنی فرش زیبایی را پیاده سازی می کردند.


طرح های فرش گبه

امروزه گبه ها دارای طرح های متنوع و جذابی می باشند که آن ها را برای شما معرفی می کنم:

طرح شیر، طرح حوض گبه، طرح گل گبه، طرح گل گبه، طرح ایلاتی، طرح خانه درهم، طرح خشتی یا قابی، طرح درخت، طرح راه راه، طرح کف ساده.

طرح شیر یکی از پرطرفدار ترین نوع گبه است و عشایری ها زیاد این نوع فرش را از قدیم تا به حال می بافند. تحقیقات زیادی راجع به این که چرا اسم این فرش را گبه گذاشته اند، ولی یه نتیجه ای موفق دسترسی پیدا نکردند. در کل می توان گفت این فرش به عنوان زیر اندازی برای مانع شدن از نفوذ سرمای زمین به بدن انسان می شود. جالب است بدانید این فرش از پشم حیوانات اهلی همچون بز و گوسفند بافته می شود و در فرش های سنتی دارای ارزش زیادی می باشد. یکی از ویژگی های انتخاب این فرش، استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی است. در زمان های قدیم، گبه را برای مصرف شخصی می بافتند ولی به مرور زمان یه دلیل مصرف زیاد مردم، به عنوان یکی از صنایع دستی معتبر ایران شناخته شد. این فرش را خانم ها در خانه با توجه به سلایق شخصی خود می بافتند به همین دلیل، می توان گفت برای طراحی فرش از طرح های ذهنی استفاده می کردند. این فرش از رنگ های طبیعی سفید، سیاه، بژ و خاکستری بافته می شود و این ویژگی باعث می شود در برابر شستشو و نو آفتاب مقاومت خود را از دست ندهد. باید بگویم اینفرش هم اکنون در رنگ رزی های سنتی و گیاهی، با تنوع بسیار وجود دارد. امروزه این فرش زیبا و مقاوم از شهر بوشهر به کشور های اروپایی صادر می شود و ارزش این بافته ها به هفت میلیون دلار می رسد. به جرات می توان گفت، یکی دیگر از هنرهای دستی ایران، در جای جای دنیا صادر می شود و این انگیزه ای برای بافندگان و افتخاری برای مردم ایران است. شما می توانید از سایت این فروشگاه، انواع فرش های مدرن و سنتی را مشاهده و با قیمت هایی استثنایی، به صورت آنلاین تهیه کنید.