سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش دایره و گرد: خلاقیتی جالب در مسیر بافت و تولید فرش

فرش گرد

فرش دایره‌ای یا فرش گرد انتخاب بسیار ویژه‌ای است. بیشتر افراد در انتخاب وسایل منزل خود محتاطانه عمل می‌کنند و کمتر کسی است که به دنبال فرش دایره ای یا فرش بیضی برود. البته انتخاب چنین فرشی واقعا هم انتخا+ب خاصی است و با خرید آن باید عوامل متعددی در نظر گرفته بشود. شکل محیطی که فرش در آن قرار می‌گیرد، ابعاد اتاق، سایر اسباب و وسایل و… از جمله مواردی هستند که باید با فرش گرد هماهنگی داشته باشند.

این روزها تنوع بازار فرش بسیار زیاد شده است. انواع فرش گرد دستباف و فرش گرد ماشینی در ابعاد مختلف و طرح‌های گوناگون در دسترس خریداران است. پس اگر هوس تغییری بزرگ در منزل به سرتان زده است، بد نیست که کمی بیشتر درباره فرش گرد و دایره ای بدانید:

انواع فرش ماشینی  گرد و بیضی

فرقی نمی‌کند که انتخاب شما فرش گرد دستباف است یا ماشینی، در هر حال با چنین انتخابی ثابت می‌کنید که در دسته خاص‌پسندان هستید. فرش گرد دستباف هم مانند فرش‌های دیگر رویِ دار مستطیلی بافته می‌شود. شیوه چله دوانی در فرش دایره‌ ای مانند فرش مستطیل است با این تفاوت که در کنار فرش به جای افزودن 8 تار برای شیرازه کنار فرش، تعداد بیشتری تار برای کناره‌بافی آن در نظر می‌گیرند. فرش دایره ای ماشینی نیز مانند سایر انواع فرش ماشینی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برندهای گوناگون با قطر 1 متر تا 7 متر و… دست به تولید فرش ماشینی می‌زنند.

فرش گرد معمولا 8 رنگ و با تراکم‌های مختلفی تولید می‌شود. فرش دایره کاشان که در کارخانه‌های مختلف شهر کاشان تولید می‌شود یافرش دایره هستی از جمله تولیدکنندگان این مدل از فرش هستند. ابعاد فرش گرد و بیضی بسیار متنوع است. فرش گرد بزرگ برای سالن‌ها یا ورودی‌های مکان‌هایی چون هتل‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از هتل‌ها و مکان‌هایی نظیر آن مثل سالن‌های رسمی کنفرانس و… در ورودی از فرش گرد بزرگ ماشینی استفاده می‌شود.

فرش گرد ماشینی، با وجود اینکه انتخابی عجیب به چشم عامه خریداران به نظر می‌رسد اما کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای فرش دایره ای و گرد

به طور کلی شکل دایره ای و گرد حالت آرام‌بخشی به فضا می‌دهد. از لحاظ اصول طراحی نیز وجود شکلی با طرح دایره، نیم‌دایره و بیضیمی‌تواند نوعی تعادل در شمایل کلی نقاشی و طراحی ایجاد کند. در منزل و سایر محیط‌ها نیز فرش گرد و دایره ای همین نقش را ایفا می‌کند. برای مثال اگر در طراحی فضای منزل شما از حالت شکسته و زاویه‌دار برای ساخت دیوارها و… استفاده شده است، به کمک فرش گرد یا فرش بیضی می‌توانید، حالت متعادل‌تری به طراحی داخلی فضا بدهید.

علاوه بر این فرش گرد یا  فرش بیضی بزرگ برای سالن‌های پذیرایی وسیع نیز می‌تواند انتخاب جالبی باشد. فقط باید یادتان باشد که اسباب و وسایل مثلا مبل‌ها را یا کاملا روی فرش قرار بدهید یا آنها را دور فرش بچینید.  از نظر زیبایی بصری بهتر است که مبلمان و میز و… طوری روی فرش قرار بگیرند که گردی آن در فضا دیده بشود.

فرش گرد و بیضی یا نیم‌دایره برای سایر مکان‌های منزل و … نیز قابل استفاده است. اتفاقا یکی از کاربردهای اصلی این نوع فرش، استفاده از آن در محیط‌های متفرقه است. مثلا اگر در قسمتی از منزل، کتابخانه‌ای بزرگ دارید که علاوه بر اینکه باعث ایجاد ارزشی معنوی در محیط می‌شود، حالتی تزئینی نیز دارد، استفاده از فرش گرد مقابل آن می‌تواند ایده خوبی باشد. مثلا فرش گرد یا بیضی خود را در جلوی کتابخانه قرار بدهید و از یک صندلی و میز زیبا و متناسب با فضا نیز روی فرش قرار بدهید.

فرش دایره ای برای اتاق خواب هم کاربرد دارد. فرش گرد فانتزی یا فرش بیضی ماشینی می‌تواند در اتاق شما حالتی متنوع و جالب ایجاد کنند. فرش های فانتزی گرد در ابعاد مختلف و رنگ‌های شادی در بازار عرضه می‌شوند. به همین خاطر می‌توانید با انتخاب رنگی براق و شاد از میان فرش‌های دایره‌ ای جلوه‌ای خاص و متفاوت به اتاق خود بدهید.

فرش دایره ماشینی یا نیم‌دایره برای جلوی شومینه نیز مناسب است. به طور کلی، شکل هندسی فرش گرد می‌تواند نقش تفکیک‌کنندگی در فضا ایجاد کند. در صورتی که با این هدف از فرش گرد استفاده می‌کنید، بهتر است اسباب و اثاثیه‌ای را که برای آن قسمت از منزل در نظر گرفته‌اید، کاملا روی محوطه فرش گرد قرار بدهید.

فرش گرد می‌تواند نقش مکمل یا مؤکد نیز در فضای دکوراسیون داخلی داشته باشد. به این معنی که با انتخاب فرشی گرد که دارای رنگی متضاد یا هماهنگ با سایر فرش‌ها و کف‌پوش‌ها است، فضا را تغییر می‌دهید. فرض کنید، کف‌پوش منزل شما موکتی طوسی رنگ است. در این صورت قرار دادن فرشی  فانتزی به شکل دایره و با رنگ صورتی در بخشی از فضا و استفاده از فرش دایره ای فانتزی بنفش در قسمتی دیگر، ترکیبی فوق‌العاده ایجاد خواهد کرد.

وضعیت قیمت‌ها و خرید فرش دایره ای و گرد

قیمت فرش گرد دستباف طبیعتا از فرش ماشینی بیشتر است و اگر می‌خواهید که برای دکوراسیون منزل خود، دست و دل‌بازانه خرج کنید بهتر است به سراغ آن بروید. اما فرش های دایره ای گرد و بیضی نیز با کیفیت‌های خوب و با تراکم‌های بالا مثلا 700 شانه با تراکم 2550 در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. قیمت فرش دایره ای بنا به ابعاد و برند آن متفاوت خواهد بود. برای مثال، قیمت فرش گرد بزرگ یا قیمت فرش گرد 12 متری از سایر مدل‌ها با ابعاد کوچکتر بالاتر خواهد بود.

شما می‌توانید فرش گرد ماشینی یا دستباف خود را از فروشگاه‌های مجازی و آنلاین خریداری کنید. خرید اینترنتی فرش گرد فانتزی و سایر مدل‌ها با بازدید از مجموعه‌های کامل فروشگاه‌های معتبری چون فروشگاه اینترنتی فرش مرداس به خوبی به شما کمک می‌کند تا مدل‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و چندین فرش را در آنِ واحد بررسی و ملاحظه نمایید. خرید اینترنتی فرش گرد و هر مدل دیگری از فرش‌های دستباف و فانتزی در این صورت برای‌تان راحت‌تر خواهد بود. زیرا در خرید اینترنتی برای تصمیم‌گیری و انتخاب شما هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و لازم نیست زحمت بکشید و تا فروشگاه‌های مختلف و بازار مسافتی طولانی طی کنید. انتخاب و خرید اینترنتی فرش دست شما را کاملا باز می‌گذارد. بی‌میلی به این نوع از خرید هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد. پس حتما به آن فکر کنید.