سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب مناسبترین لباس ورزشی (بخش 2)

در بخش اول از این مقاله برای شما در خصوص لباس ورزشی مناسب با توجه به نوع ورزشی که انجام می دهید صحبت کردیم و گفتیم که در صنعت وسیع نساجی ، امکان دوخت لباس با انواع پارچه مختلف و مناسب برای شما وجود دارد. با ما همراه باشید تا ادامه این مقاله مفید را بخوانیم.

لباس ورزشی با پارچه پنبه ای  

  1. پارچه‌های پنبه ای قابلیت بالایی در جذب رطوبت دارند اما متاسفانه اجازه تبخیر رطوبت را نمی دهند که این موضوع یکی از معایب استفاده از این پارچه است.
  2. از طرفی آن‌ها به مرور زمان و بعد از شست‌و‌شو شکل اصلی خود را از دست می دهند به همین دلیل در اکثر پارچه‌های پنبه ای ترکیبی از پلی استر نیز استفاده می شود.
  3. پارچه‌های تماما پنبه ای با جذب رطوبت و عرق، آن‌ها را در بافت خود نگه می دارند که باعث ایجاد بوی بد و تجمع باکتری می شوند و حتما بعد از هر بار استفاده باید شسته شوند. اما با این وجود این پارچه‌ها برای لباس‌های ورزشی برای ورزش هایی مانند بسکتبال و والیبال بسیار ایده آل هستند چون در حالی که نسبت به پارچه‌های دیگر وزن کمتری دارند به خوبی عرق و رطوبت را در حین ورزش جذب می کنند و مانع عرق سوز شدن می شوند و چون حالت چسبنده ای ندارند برای ورزش‌هایی که آزادی عمل بیشتری می خواهد مانند بسکتبال بسیار مناسب هستند.

لباس‌های ورزشی با پارچه‌های مصنوعی

لباس ورزشی که با الیاف مصنوعی از خانواده پلی استر، پلی پروپیلن، گرافیت و … تولید می شود انعطاف پذیری، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر نور و آسیب‌های شیمیایی بالایی دارد و به علاوه آن‌ها رطوبت را جذب نمی کنند و به دلیل بافت شبکه ای که دارند باعث عبور هوا و تبخیر رطوبت می شوند. این لباس‌ها از دوام و طول عمر خوبی برخورداند و دچار پارگی، پوسیدگی و از دست دادن ثبات رنگی نمی شوند. این دلایل باعث شده است که این جنس پارچه؛ به پارچه‌های پر کاربرد برای لباس ورزشی تبدیل شود. از نظر قیمت هم می توان گفت لباس‌های تهیه شده با این پارچه‌ها بیش از حد گران نیستند اما در دسته بندی لباس‌های ارزان نیز قرار نمی گیرند.

لباس‌های ورزشی با پارچه گورتکس

لباس ورزشی

  • جنس پارچه لباس ورزشی به اینجا ختم نمی شود و در مورد ورزش‌هایی مانند کوهنوردی، صخره نوردی، ‌اسکی و … قضیه کاملا فرق دارد. پارچه‌های استفاده شده در لباس این گونه ورزش‌ها باید از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشند و امنیت ورزشکار را به خطر نیاندازند.
  • آن‌ها باید در برابر آسیب‌های موجود در طبیعت مانند پارگی، سوختگی، نفوذ آب و … مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.
  • در این میان یکی از پارچه‌های پر کاربرد که برای کوهنوردی بسیار مناسب است پارچه گورتکس نام دارد.
  • این پارچه از منافذ بسیار زیادی تشکیل شده است و نکته جالب این است که این منافذ به قدری ریز هستند که قطرات آب به آن نفوذ نمی کنند و در عوض برای مولکول‌های بخار آب به قدری بزرگ هستند که آن‌ها به راحتی از میان بافت پارچه خارج می شوند بنابراین بدن برای تنفس دچار مشکل نمی شوند.
  • از دیگر قابلیت‌های این پارچه‌ها برای دوخت لباس ورزشی می توان به عدم نفوذ چربی به داخل آن اشاره کرد و پارچه در برابر مواد نفتی، حشره کش‌ها، مواد روغنی و … بسیار مقاوم است.

مشخصه اصلی انواع لباس ورزشی چیست؟

لباس ورزشی

لباس‌های ورزشی به طور کلی باید بدن شما را خشک و خنک نگه دارند، رطوبت را جذب کنند و مانع ایجاد بوی بد شوند. این ویژگی‌ها در مورد تمام انواع لباس ورزشی صدق می کند.

  1. در این میان علاوه بر جنس پارچه، دوخت آن و درزهای لباس نیز اهمیت دارد و باید سایز آن مناسب و اندازه باشد.
  2. شورت‌های ورزشی حتما باید از پارچه‌های سبک و شبکه ای انتخاب شوند تا رطوبت را از خود خارج کنند و در قسمت کمر آن‌ها کشش مناسبی وجود داشته باشد.
  3. شلوار‌های ورزشی نباید بیش از حد تنگ و چسبان باشند و مانع گردش طبیعی خود در بدن شوند.
  4. برای جوراب‌های ورزشی باید از پارچه‌هایی با قابلیت شست‌و‌شوی بالا استفاده شود و همین طور حالت کششی برای محافظت از قوزک پا داشته باشد.
  5. زیرپوش‌های ورزشی باید با کشش مناسب از افتادگی عضلات سرسینه و ماهیچه‌های بالایی بدن جلوگیری می کنند.
  6. در نهایت باید اضافه کنم لباس‌هایی مانند شورت ورزشی و جوراب‌های ورزشی به دلیل تجمع باکتری بیشتر باید در فواصل زمانی کمتری شسته شوند ولی اگر می خواهید تی شرت یا تاپ ورزشیتان در اثر شست‌و‌شو زود شکل خود را از دست ندهد می توانید از زیر پوشی پنبه ای استفاده کنید و سپس لباس ورزشی را بپوشید در این صورت آن‌ها به شست‌و‌شوی کمتری نیاز پیدا می کنند.